Carnea roşie, albă şi neagră

Carnea este termenul care defineşte masa musculară a animalelor cu porţiuni din ţesutul conjunctiv (pielea) şi teşutul adipos (grăsimea). Datorită conţinutului bogat în proteine de calitate, vitamine şi minerale eseţiale organismului, carnea este un element important în creşterea masei musculare. Pentru o digestie şi o absorbţie optimă, carnea va trebui consumată împreună cu alimente vegetale. Astfel se va da organismului toţi nutrienţii necesari.
Carnea poate fi de trei feluri: roşie, albă şi neagră.
Carnea roşie reprezintă carnea din animale de: vită, porc, miel. Are un conţinut bogat în proteine, vitamine şi minerale, precum: fier, fosfor, potasiul, magneziul, seleniul şi zinc. Carnea de vită este cea mai nutritivă carne, având o cantitate scăzută de grăsimi saturate şi colesterol, fiind urmată de carnea de porc, care este mai grasă, cu un conţinut mai mare de colesterol, iar ultima şi cea mai grasă este carnea de miel.
Datorită conţinutului bogat în grăsimi saturate şi colesterol, carnea roşie poate duce la apariţia anumitor afecţiuni precum, îngroşarea arterelor, apariţia bolilor de inimă şi de aceea nu este recomandat un consum exagerat.
Pentru persoanele cu o activitate scăzută este recomandat consumul a 90 de grame pe zi de carne roşie, iar pentru persoanele cu o activitate crescută (culturism), 150-180 grame pe zi.
Carnea albă este provenită din animale precum: peşte, pui, curcan şi este mult mai săracă în lipide (grăsimi) decât carnea roşie. Are un conţinut bogat în proteine de calitate, vitamine (în special vitamina B12) şi minerale (fier, zinc, magneziu). Cel mai sănătos este peştele, datorită conţinutului bogat în acizi graşi polinesaturaţi, (acizi buni pentru vasele de sânge) şi acizii Omega 3 şi Omega 6, care contribuie la scăderea colesterolului.
Spre diferenţă de carnea roşie are un conţinut mai scăzut în Fier, dar este mult mai sănătoasă, deoarece conţine mai puţine grăsimi, fiind indicată în special persoanelor care suferă de afecţiuni precum: diabet, dislipidemie, obezitate.
Este recomandat un consum de 150-200 grame pe zi, pentru persoanele cu o activitate fizică scăzută, iar 300-400 grame pe zi pentru persoanele cu o activitate crescută (culturism).
Carnea neagră este carnea provenită din vânat (căprioara şi mistreţul). Are un conţinut bogat în proteine şi vitamine, cu o cantitate scăzută de grăsimi în jur de 4-6% din greutatea corporală. Carnea de căprioară are un gust foarte bun, fiind o sursă importantă de vitamine şi de săruri minerale, iar carnea de mistreţ are un conţinut mult mai scăzut în grăsimi decât porcul domestic.
Dezavantajele acestei cărni faţă de carnea roşie şi carnea albă este riscul mare de contaminare cu paraziţi (trichinella spiralis).
Consumul de carne neagră este recomandat pentru persoanele cu activitate scăzută la 150 grame pe zi, iar pentru cele cu activitate crescută la 200-300 grame pe zi.

Carne si derivate / 100g Proteine Grasimi Glucide Calorii
Carne slabă de vacă          20,4          2,2              –          104
Carne semigrasă de vacă  20             8                  –          277
Carne slabă de viţel          22             3                  –          226
Carne slabă de porc          20,4          6,3               –          142
Carne grasă de porc          15              30                –          340
Carne de pui                      20,1          10,2             –          177
Carne slabă de găină        21             6                  –           142
Carne slabă de oaie          17             12                –           181
Carne slabă de miel         18             20                 –           260
Carne de curcă                   24,5         8,5                –           179
Carne de gâscă semigrasă 18,4       20                 –           261
Carne de raţă                     19,6          6                   –           136
Carne de iepure                22,0          1                   –           100
Ficat de porc                     19             3                   6          146,2
Salam                            20 – 26    43 – 46           –         512 – 519
Limba de bovine            16             15                –            104
Şunca presată                  24,9          20,7             –            294
Parizer, Crenvuşti           13              26,6             –            295
Cârnaţi                              18              26,9             –            324
Muşchi ţigănesc             16,8           30,1              –            349
Pateu de ficat                  19,6           19,5               –           261

Peşte / 100g          Proteine     Grăsimi     Glucide      Calorii

Crap                                18                2,8                 –            104
Şalău                               19,4            0,4                –             83
Ştiuca                             19,1             0,4               –              82
Macrou                           22               10                –             183
Somon                            16,8            18,8             –             224
Hering                             18               10                –             167
Cod                                 19                1                  –              87
Stavrid                           16,6             5,1               –             115
Scrumbii de Dunăre    14,2             25,9             –             299
Calcan                           17                 2                   –             88

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.