Oul şi efectele sale

Ouăle reprezintă o sursă bogată de proteine, vitamine, minerale şi grăsimi sănătoase. Cantităţile de vitamine existente în ouă variază foarte mult în funcţie de specie, rasă, sezon şi îngrijire. Prezenţa factorilor nutritivi (vitaminele din complexului B, lecitina şi proteinele de calitate) au un rol important în activitatea nervoasă superioară, conferind proprietăţi tonifiante sistemului nervos.
Amestecul proteinelor din albuşul şi gălbenuşul de ou reprezintă cel mai echilibrat conţinut aminoacidic pentru necesarul organismului. Glucidele sunt prezente doar în albuş, iar elementele minerale sunt concentrate în gălbenuş. În 100g de ou se găsesc în medie 200mg fosfor, 140mg potasiu, 130mg sodiu, 60mg calciu, 2,8mg fier, 12mg magneziu, 160mg clor, 60mg sulf, iar în cantităţi mici, iod, cupru, mangan şi zinc.
Oul este format din: albuş, care reprezintă circa 55-65% din masa totală, 32-33% gălbenuşul şi 12-13% coaja. Partea comestibilă, (albuşul şi gălbenuşul) conţine circa 13% proteine, 11% grăsimi, vitamine şi minerale cu o valoare calorică totală de 80 kcal.

Nutrienţii din ou
Albuşul. Conţine circa 88% apă, 11 % proteine şi o cantitate mică de vitamine din complexul B.
Gălbenuşul. Nutrienţii existenţi în gălbenuş sunt de aproximativ 17% proteine, 33% grăsimi (bogate în lecitină, colesterol, acizi graşi indispensabili), vitamine (Vitamina A, B, D, E, carotina, colina) şi minerale (fosfor, potasiu, sodiu, calciu, fier, magneziu, clor).
Consum. Pentru o asimilare mai rapidă a nutrienţilor este recomandat consumul de ou fiert moale, deoarece se poate digera mai repede decât oul tare, cu gălbenuşul întărit. Digestia în întregime pentru oul fiert moale este de 1-2 ore, în timp ce oul fiert tare sau omleta se digeră dupa 3 ore.
Atenţie! Nu este recomandat consumul de ou crud, deoarece are o asimilare mult mai lentă, dar şi riscul infectării cu bacteria „Salmonella”, care poate duce la îmbolnăviri şi chiar moarte în cazul persoanelor cu un sistem imunitar deficitar. Infectarea ouălelor cu „Salmonella” apare doar la unul din 7.000 de ouă proaspete şi poate fi îndepărtată doar prin pregătirea corespunzatoare a ouălelor.
În ciuda numeroaselor calităţi, ouăle prezintă un risc mare pentru sănătate, deoarece gălbenuşul conţine o cantitate mare de colesterol (circa 270 mg la un ou de dimensiuni medii). De aceea este recomandat consumul a maximum un gălbenuş pe zi. Albuşul de ou conţine o cantitate foarte mică de colesterol şi nu prezintă nici un risc pentru sănătate.
Păstrare. Gradul de prospeţime depinde de modul în care ouăle sunt păstrate. Ouăle se pot conserva prin refrigerare, la temperaturi cuprinse între 1 şi 5 grade până la 3 săptămâni. În cazul conservării neadecvate, după o perioadă de o săptămână, acestea îşi pot pierde din proprietăţi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.